maandag 4 januari 2010

Memory Spellen

De Spellen zijn ontwikkeld door: Linda, Laurie, Krista en Melinda.

Op dinsdagmiddag 8 december is het 'memoryspel' uitgevoerd. In de studio waren 3 zitjes ingericht. Bij elk zitje lag een spel. 1 spel ging over de interactie tussen de docent en de student. Een ander spel ging over de ICT gerichte vragen. Het laatste spel ging over de 23 dingen. Dit is bekend op Avans via het LIC.

Doel:
De bedoeling van het spel was dat docenten leerde van de vragen en antwoorden. Ook was het doel dat de docenten in contact kwamen met de studenten door een gesprek aan te gaan over de vragen en antwoorden. Er lagen van elk spel 20 vragen en 20 antwoorden. De vragen lagen open, de antwoorden gesloten. Bij de vraag moest de docent het antwoord zoeken. Op de antwoorden zat een kenmerk waaraan de docenten konden zien of het, het juiste antwoord was. Het kenmerk correspondeerde met het kenmerk op het kaartje van de vraag. Uiteindelijk worden alle vragen dus weggespeeld en is de docent heel wat kennis rijker. Het waren uiteenlopende vragen, van: Wat kan ik doen met een wiki? tot: Wat maakt de les aantrekkelijker voor de studenten?

Waarom dit spel?
We hebben gekozen voor een spelvorm om het ludiek te maken, anders dan anders. Op een leuke manier kennis maken met de onderwerpen. De onderwerpen zijn in overleg met Rudi & Ronald tot stand gekomen. De 23 dingen moesten erin terugkomen. Daarnaast hebben we ICT gekozen omdat het aansluit bij het proeflokaal. Het interactie onderwerp is gekoppeld aan het thema van die dag: Interactie. Daarnaast sluit het aan bij onze opleiding. We hebben herkenbare situaties gepakt zodat het de docenten bewust maakt.

Ervaringen:
Er zijn 4 docenten die het interactiespel hebben gespeeld. Dit onderwerp kozen alle docenten direct. Dat gaf ons wel een goed gevoel omdat wij daar over kunnen meepraten en onze meningen kunnen laten horen als student zijnde. Docenten waren erg enthousiast over het spel. Ze gingen gesprekken aan en hiervoor werd er dieper op het onderwerp ingegaan.
Het was jammer dat er niet meer docenten tijd hadden om te blijven. Vele gaven aan wel te willen blijven, maar niet te kunnen i.v.m. de tijdsdruk.
Aan alle docenten die wel geweest zijn en het spel hebben gespeeld, BEDANKT daarvoor!

Wij hebben er met plezier aan gewerkt en vonden het leuk om een nuttig spel te ontwikkelen.
De spellen zijn in het bezit van het LIC zodat zij dit altijd kunnen gebruiken wanneer hier behoefte aan is. Het spel met de 23 dingen wordt in de toekomst ook gebruikt bij de leerlijn informatievaardigheden die Xploramedewerkers geven aan studenten.

We zijn tevreden over de spellen en hopen dat ze in de toekomst nog veel gebruikt worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten